Uiteraard heeft onze vereniging inkomsten uit contributies en het clubgebouw. Deze leggen ook een stevige basis voor de verenigingsuitgaven. Dit moet ook zo blijven!
Ook is het zo dat het sinds 2005 ingezette sponsorbeleid zijn vruchten heeft afgeworpen.
Het bestuur wil lijn in het sponsorbeleid houden; dit zowel vanuit de visie van de (potentiële) sponsor als vanuit de vereniging. Versnippering moet worden voorkomen terwijl het anderzijds duidelijk is dat een sponsor ook daadwerkelijk waar voor zijn geld moet kunnen krijgen. Wij zeggen bewust ‘moet kunnen krijgen’ omdat er gelukkig altijd sponsors zijn die de club te allen tijde uit clubliefde zullen sponsoren!.
Wij hebben dan ook sponsorpakketten ontwikkeld die flexibel inspelen op de wensen en mogelijkheden van sponsors. Daarnaast zullen in een contract nadere bepalingen worden opgenomen waarin ook wij duidelijk zijn in onze inspanningen voor de sponsor.
Het sponsorbeleid valt rechtstreeks onder het bestuur en wordt uitgevoerd door een sponsorcommissie.
Het bestuur spreekt duidelijk uit dat de inkomsten uit sponsoring die niet echt nodig zijn voor een sluitende begroting van de club, zullen worden aangewend voor 60% aan de jeugd en voor 40% aan de selectie. Daarnaast stelt het bestuur zich open om in voorkomende gevallen de sponsor de gelegenheid te geven om aan te geven waar hij/zij het sponsorgeld aan wil besteden.
Onze visie op sponsoring
De voetbalvereniging ONR is een actieve vereniging, waar vele leden met plezier hun sport beoefenen. Door het heffen van contributies worden kosten gedekt. Het exploiteren van een eigen clubgebouw is nodig om een eigen verenigingssfeer te creëren. Bij ONR is er geen speciale ontvangstruimte voor VIP’s en sponsors. Nee, in het clubgebouw is er sprake van een gezellige mix van spelers, trainers, vrijwilligers, sponsors, supporters en donateurs.
Bijkomend voordeel van een gezellig clubhuis is de opbrengst van de bar. Deze vormt samen met de contributie de belangrijkste bron van inkomsten. Die opbrengsten zijn hard nodig, want stijging in de kosten maakt het steeds moeilijker om de vereniging draaiende te houden. Sponsoring door ondernemers is daarom een aantrekkelijke, maar ook noodzakelijke, bron om extra’s voor de accommodatie en de leden te realiseren.
Al jaren zijn vrijwilligers actief om op verschillende wijze sponsors te werven.Via het benaderen van de plaatselijke en regionale ondernemers wordt beoogd geld voor de clubkas binnen te halen. Dat gaat o.a. via advertenties, reclameborden, shirtsponsoring, ballensponsors. Met iedere bijdrage zijn we natuurlijk blij. Het kan echter voorkomen dat ondernemers voor iedere vorm van sponsoring door een andere persoon van onze club wordt benaderd. We willen er daarom lijn in houden. In plaats van versnipperde sponsoring, willen we naar een gestructureerde en gebundelde vorm van sponsoring. Wat houdt dat in?
Om sponsoring meer structuur te geven binnen onze club is een sponsorcommissie in het leven geroepen. Deze richt zich op de verschillende aspecten, zoals het formuleren van een beleid, het benaderen van potentiële sponsors, het organiseren van een jaarlijks evenement, het administreren en het onderhouden van relaties.
Om meer lijn in de vorm van sponsoring te houden, is een aantal sponsorpakketten ontwikkeld. Deze omvatten verschillende vormen van sponsoracties met bijbehorende kostenplaatjes. Daarnaast worden de contacten tussen de vereniging en de potentiële sponsor via vaste personen onderhouden. Ook wordt jaarlijks een evenement voor de sponsors georganiseerd.